MOTION 219: Genomgripande ändring av trafiksystemet m.m.
All energianvändning liksom alla transporter har en viss miljöpåverkan även de förnybara
energikällorna och transporter som drivs av förnybara energikällor. Den mest miljö- och
klimatvänliga kilowattimmen är den som inte behöver förbrukas eller den transport som inte
behöver utföras. Det gäller alltså att minska transportbehovet och att minska
energiförbrukningen.
Om Sverige skulle gå in för genomgripande förändringar och befolkningen då skulle få en
betydligt bättre situation, mindre gifter, renare luft, renare vatten, mindre stress och mer
gemenskap, minskad eller avskaffad arbetslöshet och kortare arbetstid, mindre materiellt
överflöd, men allt det materiella vi verkligen behöver, skulle det sända chockvågor världen runt.
Om ett fullt utvecklat industriland frivilligt ställer om samhället och om folk är nöjda och mår
bra, skulle sannolikt många s.k. u-länder se detta som ett föredöme och något att sträva efter.
Med smart teknik, ekonomiskt stöd härför och ett annat tänkesätt skulle de kunna hoppa över de
misstag av gigantisk miljöförstöring, som alla industriländer gått igenom.
Den sista attsatsen, om industrin, kräver en kommentar. Sådana tekniska saker som behövs för
klimatomställning kan t.ex. vara tåg, spårvagnar, trådbussar, biogasbussar, cyklar, solceller,
vindkraftverk, energisnåla vitvaror, värmepumpar, mottrycksgeneratorer m.m. Många tror, att
bilindustrin bara kan producera bilar, men det visas tydligt i den utmärkta boken ”Slutkört” av
Lars Henriksson att det inte stämmer. År 1941 förbjöds tillverkning av privatbilar i USA i princip
över en natt. Då var det för att tillverka krigsmaterial. Nu behövs det för en rättvis
klimatomställning och för att överleva på jorden.
Angående förslaget om att kraftigt höja bensinpriset: Om kollektivtrafiktaxa och bensinpris höjs
lika mycket bidrar det inte alls till någon klimatomställning. Istället krävs en avsevärt större
ökning av bensinpriset, troligen med flera hundra procent för att även de rika, som ju kör mest
bil, ska minska sin bilkörning påtagligt. Men det skulle drabba rika och fattiga väldigt olika. Det
borde drabba fattiga och rika lika. En lösning vore inkomstberoende rabattkort för
bensinköp, så den fattiga betalar mindre bensinskatt. För att hindra hamstring och
svartförsäljning, skulle den mängd, som man får köpa till rabatterat pris begränsas beroende på
behovet, t.ex. beroende på närhet till kollektivtrafik, till förskola, till affär m.m. Förbättras
kollektivtrafiken påtagligt, så minskar behovet, som omprövas t.ex. en gång per år. Med denna
metod klarar sig glesbygden på ett rättvist sätt.
Därför yrkar jag att klimatriksdagen ställer sig bakom följande attsatser:
1. att transportbehovet minskas kraftigt bl.a. genom att frihandelsdoktrinen ersätts med en
närproduktionsprincip, vilket innebär att huvuddelen av livsmedel och andra dagligvaror
närproduceras.
2. att en mycket stor del av den trafik, som ändå behövs, måste överföras från bilism och flyg
till miljövänlig kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik.
3. att denna omläggning ska ske genom en lämplig kombination av åtgärder, som begränsar
bilismen och flyget, genom åtgärder, som förbättrar kollektivtrafik, gång- och cykeltrafik, och
genom bättre information.
Exempel på åtgärder för att begränsa bilismen i kombination med andra åtgärder:
A. Byggandet av nya stora vägar, t.ex. Förbifart Stockholm och andra motorvägar, upphör
omgående.
B. Långtradartrafik förbjuds, där man har fungerande järnvägstrafik eller miljövänlig sjöfart
som alternativ för godset.
C. Skatter på bensin och diesel behöver höjas med flera hundra procent men kombineras med
åtgärder, som gör att det drabbar fattiga och rika lika mycket, t.ex. genom inkomstberoende och
behovsberoende rabattkort.
D. Trafikövervakning och straff för hastighetsöverträdelser och andra trafikbrott skärps
kraftigt, eftersom hänsynslösheten i trafiken både hotar människors liv och bidrar till ökad bilism
och därmed ökat klimathot.
E. Farthinder byggs vid alla skolor, förskolor och vårdcentraler.
F. Inrikesflyget förutom till övre Norrland och till Gotland avvecklas.
G. Så kraftiga skatter läggs på flygbränsle och/eller landningsavgifter att flyget i övrigt
minskar mycket kraftigt.
Exempel på åtgärder för att förbättra miljövänlig trafik i kombination med andra
åtgärder:
H. Underhållet av järnvägen omgående återtas i offentlig regi och att tillräckligt många
yrkeskunniga reparatörer blir fast anställda, så vi snarast återfår en fungerande järnvägstrafik.
I. Privatiseringslekstugan i järnvägstrafiken upphör och snarast återgår i offentlig regi med
samlat ansvar både för tågtrafik, järnvägsstationer m.m.
J. Det ska vara möjligt att köpa kollektivtrafikbiljetter både via mobiltelefon, internet,
telefonbeställning, automater och manuellt över disk i varje kommun, där det finns järnvägstrafik
och att det även ska gälla utlandsbiljetter.
K. Det ska återigen bli möjligt att pollettera cyklar och resgods på tåg, att det ska finnas mer
plats för bagage på tåg och att det åter ska vara möjligt att skicka expressgods.
L. Det ska i kollektivtrafik, där det är resursmässigt rimligt, vara hög turtäthet, korta
bytestider och lägre taxor, så kollektivtrafik normalt blir billigare än bil även om flera samåker i
bilen, men att det offentliga ska uppmuntra och underlätta samåkning i områden där
resandeunderlaget är så litet att bussar inte är resursmässigt rimliga.
M. Lokal kollektivtrafik ska vara avgiftsfri.
N. Cykelbanor byggs ut, så cyklar kan komma fram snabbt och säkert både i stad och på
landsbygd.
Exempel på åtgärder för att förbättra informationen i kombination med andra åtgärder: O. Det ska i minst en järnvägsstation eller busstation i varje kommun finnas en utförlig karta över centralorten och en karta över hela kommunen, där man lätt kan hitta alla gator och vägar, offentliga byggnader, parker och naturområden m.m. och hur och när man med kollektivtrafik
kommer dit och tillbaka.
P. Det ska vid varje hållplats och pendeltågsstation finnas en karta över närområdet.
Drift av bilar som ändå behövs
Q. Det ordnas för den biltrafik, som ändå behövs, så den kan drivas mycket energisnålt och
med något förnybart drivmedel, vare sig det blir miljövänlig el, biogas av avfall eller skogsråvara,
eller annat, som verkligen blir miljövänligt.
Krav kring husuppvärmning:
R. Byggnormer ändras så att nybyggda bostäder och andra hus måste byggas, så att de blir
avsevärt mycket energisnålare och miljövänligare än dagens hus.
S. Befintliga bostäder renoveras så det inte blir lyxrenovering utan att de blir energisnåla och
miljövänliga.
Krav på industrin:
T. Bilindustrin ska åläggas att gå över till att massproducera sådana tekniska saker som
behövs för en klimatomställning.
Författare: Stig Broqvist.
Vad tycker du? Kommentera förslaget här nedanför!
Klicka här för att skriva ut sidan.
Läs mer om motionerna här.