Motion 137: Inför ett jämförpris per kWh för alla drivmedel

MOTION 137: Inför ett jämförpris per kWh för alla drivmedel
 

Vi vill att Klimatriksdagen ska framföra till Sveriges folkvalde och andra berörda att de ska införa krav på ett jämförpris per kilowattimme (kWh) som ska anges för samtliga drivmedel som säljs i Sverige. Detta för att minska misstänksamheten mot de bränslen som gynnar klimatet.

Bensin, diesel och etanol säljs per liter. Biogas säljs per kg eller i vissa fall per normalkubikmeter. El säljs per kWh (kilowattimme). Denna flora av enheter gör det svårt att jämföra priser på olika bränslen och skapar onödiga missförstånd. Exempelvis innehåller en liter etanol betydligt mindre energi än en liter diesel, så det är helt i sin ordning att etanolbilen drar en större volym bränsle per mil. Tyvärr leder detta också till onödig misstänksamhet mot alternativa bränsle och motverkar då att vi gör klimatsmarta val

Vi föreslår därför att man inför ett generellt jämförpris per kWh för alla drivmedel. Priset blir på så sätt knutet till energiinnehållet, vilket bör vara den mest relevanta faktorn för ett drivmedel. Detta kommer i praktiken att minska mängden missförstånd på grund av olika bränslens olika energitäthet, men också att underlätta införandet av alternativa klimatvänliga bränslen så som eldrift.

Författare: Teodor och Rebecka Hovenberg
 

Vad tycker du? Kommentera förslaget här nedanför!

Klicka här för att skriva ut sidan.

Läs mer om motionerna här.

2 tankar kring ”Motion 137: Inför ett jämförpris per kWh för alla drivmedel

  1. Bo G Eriksson

    Jättebra förslag. Undrar varför det inte redan finns. Undra också om man inte redan nu kan kräva det. Det finns ju en allmän lag om obligatorisk prisjämförelse. Vilken statlig myndighet har hand om den lagen? Någon som vet?

    Svara
  2. @ArvidssonJ82

    Mycket intressant förslag men jag undrar om det är praktiskt jämförbart. På grund av väldigt olika verkningsgrad för konvertering till rörelseenergi så kommer den tillförda effekt endast att gå att jämföra tillsammans med verkningsgraden för tilltänkt fordon. Det skulle i.o.f.s. göra verkningsgraden till ett tydlig måttstock för olika fordon vilket vore fantastiskt.

    Ett alternativ (eller övergångsmetod) skulle vara en schablon för varje drivmedel baserad på vanliga motortyper för att ge en ungefärligt nettoeffekt men jag är osäker på hur bra en sådan skulle fungera.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *