Motion 163: Kopiera Norges elbilspolitik

Motion 163 har arbetats samman med motion 15 till motion 314

 

MOTION 163: Kopiera Norges elbilspolitik!

Jag vill att klimatriksdagen ska framföra till Sveriges folkvalda och andra berörda att vi bör kopiera
Norges framgångsrika elbilspolitik.

I Norge finns många fler fördelar med att skaffa och använda elbil än i Sverige. De tillåts köra gräddfil och
slipper alla avgifter, t.o.m laddningar är gratis. Dessutom säljs de till överkomligt pris. För 150 000 kr kan
jag köpa en elbil i Norge, fick jag höra idag av en taxichaufför från Oslo. När väl en elbil är köpt så kostar
de inget att använda. Därför väljer de som har både och att helst köra elbilen. Han gillade inte att man
subventionerar det som bara rika eller företag har råd med, det var därför han berättade det. Fast jag
tyckte det lät superbra. Nackdelen för de som har elbil är att de inte kan dra släpkärra eller husvagn.
Men hybridbilar kan naturligtvis klara även det. Finns då elbilstaxi i Oslo? Jo, en bil, visste han. När
tjänstebilar ändå subventioneras borde man väl kunna ge villkor sådana att man väljer elbil i stället.

Då det i Norge finns en fungerande policy för att stimulera till investeringar i elbilar så vore det säkert
enkelt att bara kopiera hela konceptet för svenskt vidkommande.

När jag googlar på ämnet finner jag massor av träffar, t.ex dessa artiklar:
Ny Teknik, 30 april 2014, Olso är som gjort för elbilen
https://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3774603.ece

SVT Nyheter, 2 januari 2014, Norge fortsätter storsatsa på elbilar
https://www.svt.se/nyheter/varlden/norge-fortsatter-storsatsa-pa-elbilar

SVD Näringsliv, 2 januari 2014, Elbilar kan bli stor succé i Norge, Perspektiv Jonas Fröberg
https://www.svd.se/naringsliv/elbilar-kan-bli-for-stor-succe-i-norge_8863062.svd. [ Där står bl.a
Sverige bör lära av Norge]

– Det vi bör göra är att lära av Sverige där de ligger före oss. Men just inom detta område bör kanske Sverige se på några av de erfarenheterna som Norge när det gäller att främja elbilar, säger Ola Elvestuen.

Den som i dag promenerar i Oslo centrum kan gång på gång märka hur en stora exklusiva sportbilar helt tyst
smyger upp bakifrån.

I september var den amerikanska lyxbilen Tesla Model S Norges mest sålda bil, i oktober toppade elbilen
Nissan Leaf statistiken, i november var Tesla tvåa. Tesla Model S kostar motsvarande cirka 800 000 svenska
kronor i Norge. Då är bilen statligt subventionerade med upp till en halv miljon kronor.

Trångt i bussfilen

Men alla är inte lika glada över elbilarnas framfart. Flera debattörer har ifrågasatt att staten ska
skattesubventionera stora lyxbilar. Dessutom har det börjat bli trångt i bussfilerna på morgonen när alla
elbilsägare ska till jobbet.

– Det är fint med elbilar, så länge de har vett att titta i backspegeln när de ska in i kollektivfältet. Det är inte
alltid de gör det och då får man kasta sig på bromsen, säger en busschaufför innan han åker iväg. ]

SVD Näringsliv, 2 oktober 2013, ”Sverige bör studera Norges elbilspolitik”,
https://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/sverige-bor-studera-norges-elbilspolitik_8574124.svd

Författare: Gunnar Nilsson

 

Vad tycker du? Kommentera förslaget här nedanför!

Klicka här för att skriva ut sidan.

Läs mer om motionerna här.

1 tanke kring ”Motion 163: Kopiera Norges elbilspolitik

  1. Ulf Flodin

    Elbilen har sina fördelar helt visst, men att subventionera den i st f att bygga ut mer elektirfierad järnväg eller yteffektivare kollektivtrafik i städerna känner jag som mer välmotiverat än att satsa 60 miljarder kr på stöd till en miljon el-bilar(det finns 4,4 milj bilar i Sverige i dag). Kan vi få över en fjärdedel av vanliga bilresor till fossilfria resor genom utbygd koll trafik /el/biogas får vi ju samma klimatverkan.80 % av persontrafikarbetet görw i bil. 10% i tåg och 10% i buss i dag. Om vi fördubblar både tåg och bussresearbetet får vi samma klimatverkan som att ersätta var fjärde fossilbil med elbil. Ska vi minska trafikens koldioxidutsläpp med 80 % till 2030, som är Sveriges klimatmål, gäller det att flertalet resor verkligen sker per el/biogas/ muskelkraft. Var gör statsbidragen störst nytta? Se gärna min kommentar till motion nr 15 om massbilismens övriga avigsidor.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *